czwartek, 6 czerwca 2019

"LATO W PENSJONACIE POD BUKAMI" D. Gąsiorowski, A. H. Nieczynow, A. Krawczyk, A. Lis, M. Majcher, D. Milli, M. Rogalska, J. Szarańska, K. Wilczyńska, M. Witkiewicz


"Jeszcze zdążymy w dżungli ludzkości siebie odnaleźć
Tęskność zawrotna przybliża nas

Zbiegną się wreszcie tory sieroce naszych dwóch planet 
Cudnie spokrewnią się ciała nam"
Edward Stachura
Sięgacie czasem po zbiory opowiadań? Tak zwane antologie? Mi zdarza się to coraz częściej i nawet podoba mi się takie rozwiązanie.
A dlaczego?
Ponieważ nie musimy mieć dużo czasu na czytanie, a gdzieś tam przy kawce przeczytać sympatyczne opowiadanie, które ma około 50 stron.
Dużym plusem jest też to, że przy okazji takich właśnie książek poznaję mi dotąd nieznanych autorów, a później najczęściej z ciekawości sięgam po ich powieści, bo chcę więcej i więcej.

Wróćmy teraz do książki "Lato w Pensjonacie pod Bukami"
Mamy tutaj 10 opowiadań od mistrzyń powieści obyczajowych. I tutaj autorki sprostały zadaniu i napisały naprawdę piękne opowiadania, które czyta się tak jakby były napisane przez jedną osobę. W perfekcyjny sposób połączyły one swoje siły i style pisarskie.
I chociaż na wstępie pisałam, że w antologii najlepsze jest to, że można czytać jedno odrębne opowiadanie to tutaj nie miało zastosowania. Jak tylko zaczęłam czytać, nie mogłam się oderwać. Autorki postarały się i stworzyły taki klimat, że przeniosłam się do Pensjonatu Pani Róży i poznawałam każdego z osobna, każdy bohater niósł ze sobą jakiś bagaż doświadczeń. No i to miejsce, Bieszczady, kto nie marzy o wyjeździe gdzie czeka na nas spokój i cisza. Gdzie można porządnie odpocząć i pomyśleć.
Należy również wspomnieć, że to co łączy opowiadania to słowa Edwarda Stachury. Każda autorka zrobiła niejako ukłon w stronę jego twórczości i na podstawie fragmentu wiersza napisała swoje opowiadanie.
Muszę wyróżnić jedno opowiadanie "Jeszcze zdążymy" Anna H. Niemczynow, które wywołało u mnie masę emocji, płakałam przy nim jak bóbr i nie mogłam przestać, autorka sprawiła, że moja dusza rozpadła się na milion kawałków. 
Książka ma niesamowity klimat, czyta się płynnie, ale nie jest to łatwa książka, bo mówi o dość poważnych problemach nurtujących bohaterów. Myślę, że książka bardziej spodoba się dojrzałemu czytelnikowi.
A i jeszcze coś co sprawiło, że historie tak bardzo mi się spodobały to ta niesamowita siła, która wpływała na osoby wchodzące do Pensjonatu, można by rzec magia.
A może Pani Róża jednak jest czarodziejką, która leczy duszę?
Polecam!!!

Tytuł: Lato w Pensjonacie pod Bukami
Autor: D. Gąsiorowski, A. H. Nieczynow, A. Krawczyk, A. Lis, M. Majcher, D. Milli, M. Rogalska, J. Szarańska, K. Wilczyńska, M. Witkiewicz 
Wydawca: FILIA
Stron: 515
Ocena: 10/10

Dziękuję Wydawnictwu Filia za egzemplarz!!!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz