poniedziałek, 28 października 2019

"KSIĘGA ARONA" Jim Shepard

"Choroba trwała dziesięć dni. W tym czasie mama mówiła różne rzeczy. Stwierdzała na przykład: "Byłam smutna, myślałam tylko o sobie i pozwalałam ci być moim oparciem". Innym razem skarżyła się: "I znów te święta". Nie wiedziałem o czym mówi. Gorączka jej rosła, potem nieco opadała, a potem znów poszybowała w górę. Mama zapytała mnie czy mam jakieś dobre wspomnienia."



Parę słów o książce "Księga Arona" Jima Sheparda. Książka chwyta za serce, chociaż myślałam, że więcej łez wyleję przy tej lekturze.
Czemu? Może dlatego, że jest to historia o czasach wojny, dodatkowo opowiedziana została przez 8-letniego chłopca.

Aron to zwykły chłopiec, który wpada co rusz w kłopoty, narażając się tym swojemu ojcu. Za to wyjątkowa więź łączy go z matką. Chłopiec pomaga matce i pracuje jako praczka, chwilę przed wybuchem wojny, rodzina przeprowadza się do Warszawy. To właśnie tutaj przyjdzie chłopcu się zmierzyć z trudną rzeczywistością. Zmuszony jest do walki o przetrwanie swoje oraz swojej rodziny, którą niestety dość szybko traci. Ratunkiem dla niego staje się Dom Sierot prowadzony przez Janusza Korczaka...

Ta historia pokazuje jak wyglądało życie pod niemiecką okupacją, ale wszystko zostało przedstawione z perspektywy dziecka. To właśnie chłopiec doświadcza tych wszystkich krzywd, to on nie do końca rozumie co się dzieje wokół niego. On nie ocenia, nie analizuje, on po prostu chce przeżyć.
Pomysł autora na takie przedstawienie historii jest oryginalny.
Niezwykłą zaletą książki są bardzo realne opisy. Poznajemy brutalny świat warszawskiego getta. Autor przygotował się bardzo dobrze do napisania tej książki i mamy tutaj historię podaną jak na tacy.
Jim Shepard ma niezwykle lekkie pióro i książkę czyta się błyskawicznie.
W tej historii jedyne czego mi zabrakło to emocje. To właśnie one pozwalają na nawiązanie więzi z bohaterami, ja w tej książce byłam tylko albo i aż obserwatorem tych wszystkich ciężkich i smutnych wydarzeń.
Książkę ze względu na tematykę ciężko jest oceniać, ale warto sięgnąć po nią, by poznać przejmującą historię Arona.


Polecam!!!

Tytuł: Księga Arona
Autor: Jim Shepard
Wydawca: Sonia Draga
Stron: 326
Ocena: 7/10

Dziękuję Wydawnictwu Sonia Draga za egzemplarz!!!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz